紀要

紀要

論集第13号(平成28年)

題目 著者 ページ
教育史・教育思想の概観からの教育の方法
Method of Teaching Based on the History and Ideology of Education
伊藤 博 P1
保育の現場における使用楽曲の傾向について
About the tendency of the use music in a site of nurture
茨木 金吾 P11
絵本論№1
~「はじめてのおつかい」による言葉と場面描写~
Studies on Picture Books №1
~Language and Scene Descriptions in “Hajimete no Otsukai”~
小西 律 P21
保育者を志す学生の教育現場における情報端末利用に関する意識調査
Awareness survey in the case of caregivers aspiring students to use the information terminal in education
丸山 幸三 P29
「保育・教職実践演習の充実に向けて」一考察
-教育実習における学生及び指導教諭へのアンケート結果から‐
Fulfillmennt in the seminar on up bringing nurture and teaching practice.
Questionary survey of the nursery school staff and student.
赤澤 誠一
片岡 巧
仲谷 辰夫
P39
新たな時代に向けた教員養成の改善方策についての一考察
A Study on Remedial Measures to Improve Teacher ―Training for the New Age
芦田 哲 P49
保育士養成校における学生の表現活動に対する
意識変容につながる指導法の検討①
Consideration of the teaching methods which leads to change the student’s conscious for expression activities in a nursery teacher training school vol.1
石川 ますみ
重松 悠希
P59
「生きる力」をはぐくむ~学生の意識改革のために~
The well-balanced development of individual life skills 
~Increase of students awareness ~
伊藤 宏俊 P69
新美南吉「ごんぎつね」の研究
Study of Nankichi Niimi 「Gongitsune」
井上 修治
近藤 章
P79
J.デューイと倉橋惣三における幼稚園教育
A Study of Kindergarten Education
in J.Dewey and in Sozo Kurahashi
佐久間 正弘 P89
再話を通して伝説が今日まで伝えられた要因を探る
Investigate the requirements that a legend was recited until today
城 重幸 P99
教職課程「教育原理」におけるアクティブラーニングの意義と課題
The significance and problem of the active learning in a teacher-training course, "principles of education"
菅原 健太 P109
保育者間の人間関係に関する一考察:組織風土づくりのための園内研修を通して
One consideration about the human relations between Nursery teachers: Through the training for the making of social climate
鈴木 健史 P119
ベートーヴェン「ピアノソナタ第28番 イ長調 作品101」の主題分析
An analysis of the Principal Theme
of“Piano sonata no.28 in A op.101”by Ludwig van Beethoven.
西野 洋子 P127
幼児期の運動における身体活動の一考察
A Study on Physical Activity in the Exercise of Pre-school Children
廣田 邦生 P137
発達の最近接領域における保育・教育方法について
Child care based on the area of the development of teaching methods
冨金原 光秀 P145
保護者対応に活かす読み合いワーク
Make use in protector correspondence; read; work
前川 洋子 P153
運動遊びの現状と課題~概念の構築を巡る検討~
The Situation and Tasks on Play Activities
-Examination on constructing a Concept
山本 清洋
井上 勝子
城  弘子
P159
鏡映像自己認知課題の新たなプロトコル設定
A new protocol for mirror self-recognition task
渡辺 隼人
富士本 百合子
室橋 春光
P169
「患者の自己決定」に基づく医療ソーシャルワークの視点と援助
~パーキンソン病患者の語りにみる心理・行動の変容を通して~
Perspective and assistance of medical social work based on the "patient’s self-determination."
~Through the transformation of psychology and behavior observed from the narrative by a Parkinson's disease patient~
梓川 一 P177
保育士養成におけるオペレッタ創作の効果
~社会人として求められる能力の獲得の可能性について~
The positive effect of creating an operetta for a nursery teacher trainee
〜 The possibilities of attaining the abilities and knowledge to become a reliable society member 〜
佐々木 友里
葛谷 潔昭
P187
多職種連携で取り組む子育て支援
―東日本大震災後の新たな課題を通して―
Child care support tackled by many types of job cooperation
―Through a new problem after the Great East Japan Earthquake―
佐藤 明宏 P195
学生の自己肯定感が教育実習に及ぼす影響について
Effects of Student's Self-Affirmation on Teaching Practice
原田 敬文
室谷 雅美
稲田 達也
大塚 貴之
原田 増廣
P203